ת ל אביב
יריד המזרח
כל הים והלילה
Brand Identity

מתחם יריד המזרח, השוכן בקצהו הצפוני של רחוב דיזנגוף, נוסד בשנת 1934 על מגרש התערוכות של תל אביב הצעירה. היריד שימש בזמן הקמתו אחד מאירועי הדגל של הכלכלה העברית המתפתחת, ונודע באופיו הבינלאומי, ברוח החדשנות שאפיינה אותו ובמפגש התרבויות שיצר בין מזרח למערב. במשך עשורים היה המתחם סמל לחזון, לעשייה ולשאיפה של היישוב העברי לעתיד מודרני.
בעשורים האחרונים עבר המתחם תהליך שימור ושדרוג מקיף, מן הגדולים שנעשו בעיר. מבני היריד ההיסטוריים שוקמו בקפדנות תחת תנאי שימור מחמירים, במטרה להשיב להם את הדרם האדריכלי המקורי, תוך התאמתם לצרכים עכשוויים של תרבות, פנאי, מסחר ובילוי. כך נוצר מרחב אורבני פעיל ומודרני, המציע חוויה עירונית רעננה לכל הגילאים בכל שעות היממה.
בלב המתחם ניצב פסל “הפועל העברי”, אשר תוכנן ועוצב בשנת 1934 על ידי האדריכל והמעצב אריה אלחנני. הפסל, מן הסמלים האיקוניים של התקופה, מבטא את רוח החלוציות, העבודה והחזון של ראשית תל אביב. בשנת 1989 שוקם הפסל, וכיום הוא משמש עוגן היסטורי וזהותי למתחם כולו.




מיתוג כהמשך ישיר להיסטוריה
תהליך המיתוג של יריד המזרח נבנה מתוך רצון להעצים את הזיכרון ההיסטורי של המקום ולתרגמו לשפה חזותית עכשווית. דמות הפועל העברי עברה הפשטה צורנית כדי להפוך לאייקון רלוונטי להיום, וקיבלה ביטוי בגוון כחול, צבע הים, הרוח והפתיחות למרחב.
הטיפוגרפיה עוצבה בהשראת הפונט העברי ההיסטורי, תוך התאמה לשפה גרפית מודרנית. מערך השילוט פותח כמרחב תיעודי פונקציונלי. הוא יוצר סדר והתמצאות ברורה במרחב האורבני, ובו בזמן מנציח את סיפורו של המקום. גם השילוט על גבי המבנים עצמם נושא אופי תיעודי טיפוגרפי, המחבר בין עבר לארכיטקטורה חיה.

המרחב הצעיר “הטריבונה”
חלקים נרחבים מן המתחם יועדו לאירועים, הופעות וחיי לילה עבור קהל צעיר. עבור אזור זה פותחה שפה גרפית נפרדת, צעירה, צבעונית ודינמית, השואבת השראה מתנועת הגלים ומהאווירה הימית, שמחה, חופשית וסוחפת. למתחם זה ניתן השם “הטריבונה”, והוא הפך למוקד של מופעים, מסיבות והפנינג עירוני הפועל ברצף של עשרים וארבע שעות.
אייקונים אורבניים נוצרו בהשראת דמות הפועל העברי, והם משמשים מערכת ניווט והתמצאות במרחב, תוך שמירה על חיבור עמוק לשורשי המקום.




סיסמה וזהות כוללת
סיסמת המתחם “כל היום והלילה” מזקקת את מהותו. חיבור רציף בין ים לעיר, בין יום ללילה, בין היסטוריה להווה.
המיתוג כולל לוגו, סמל, לוגוטייפ, שפה טיפוגרפית מלאה ומערך שילוט איכותי, פונקציונלי ומדויק, לצד פיתוח שפה גרפית צעירה לאירועים במרחב הציבורי.
זהו מהלך תרבותי של חידוש והנצחה גם יחד, שמירה על זיכרון יריד המזרח כאבן יסוד בהיסטוריה של תל אביב, תוך תרגומו לשפה רלוונטית לדור הבא. חיבור בין חלוציות העבר לדינמיות של ההווה, בין חזון היסטורי לחיי עיר עכשוויים.











